کد مطلب:27286
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:27
نظر اسلام در مورد نظرية اشقاق گونهها كه در زيست شناسي مطرح ميگردد، چيست؟
نظريه تكامل و اشقاق گونه ها سابقه اي ديرينه دارد. لامارك قبل از داروين اصولي را در اين زمينه مطرح كرد و داروين با مطالعات گسترده روي موجودات زنده، شواهد و قرائن علمي بر تكامل موجوداتزنده را به دست آورد و نظراتي در اين خصوص اظهار داشته، اما اين فرضيه ها و نظريات همواره در حد يك حدس باقي ماند و هرگز به صورت يك اصل قطعي و ترديد ناپذير از سوي دانشمندان تلقي نگرديده است، اگر چه شواهد ودلايل فراواني در اين زمينه مطرح گرديده است.
اما نظر اسلام و قرآن در اين باره، به طور كلي بايد گفت در اسلام و قرآن هرگز چيزي كه مخالف عقل و منطق و قطعيت علمي از طريق مشاهده و تجربه باشد، وجود ندارد. و اگر موضوعي از اين طريق به طور قطع و يقين به اثبات برسد مسلماً اسلام و قرآن نيز با آن موافق است.
در مورد چگونگي پيدايش جهان،كرات و سيارات و چگونگي پيدايش حيات از سوي دانشمنداي فرضيه هايي مطرح گرديده كه برخي از آنان صراحتاً منطبق بر آيات قرآن كريم است.
قرآن مي فرمايد: اوست كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد (شش دوره) (1) و نيز مي فرمايد: سپس به آفرينش آسمانها عنايت فرمود و آسمان دود بود (2)
فرضيات علمي نيز بر اين عقيده استوار است كه ماده اوليه پيدايش عالم گازهاي منتشره در فضا بوده كه در اثر متراكم شدن آنها، كرات و سيارات بوجود آمدند.
در مورد خورشيد مي فرمايد: خداوند در جهان نور پديد آورد و خورشيد را چراغ جهان افروز قرار داد (3) در مورد پيدايش حيات، طبق نظريه تكاملي داروين و فرضيه هاي ساير دانشمندان، حيات از آب آغاز شده, قرآن نيز صراحتاً به اين موضع اشاره مي كند و مي فرمايد: ما براي شما آب را بقدر معين از آسمان نازل كرديم و آن را در زمين مسكن داديم. (4) و نيز مي فرمايد: هر چيز زنده اي را از آب آفريديم. (5)
در مورد خلقت گياهان مي فرمايد: اوست كه از آسمان باران نازل كرد تا بدان هرگونه نبات و روئيدني را برويانيم....(6)
در مورد پيدايش حيوانات مي فرمايد: خداوند تمام جنبندگان را از آب آفريد، برخي بر شكم (خزندگان) برخي بر دو پا (پرندگان) و برخي بر چهار پا راه مي روند. (چهارپايان ـ پستانداران) (7)
اكنون علم فسيل شناسي، خلقت حيوانات را به همان ترتيبي كه قرآن از آنان نام مي برد، برمي شمارد، بدين گونه كه طبق نظر دانشمندان خزندگان قبل از پرندگان و پرندگان قبل از چهارپايان خلقتشان كامل گشته. (8)
در مورد پيدايش انسان و اينكه به عنوان نوع خاصي از جانداران آيا مستقلاً و بدون ارتباط با انواع ديگر آفريده شده و يا در ارتباط با آنان و نتيجه تحول و تكامل آنها مي باشد، ميان دانشمندان اختلاف وجود دارد. (9)
قرآن در مورد خلقت انسان مي فرمايد: همانا شما را آفريديم و سپس شكل داديمتان و سپس به فرشتگان گفتيم به آدم سجده كند. (10) در تفسير اين آيه شريفه برخي عقيده دارند كه خلقت انسان طي دوره ها و مراحل خاصي صورت گرفته.(11)
به طور كلي بررسي آيات قرآن در اين باره مشخص مي دارد كه ظاهر آيات در خصوص خلقت انسان با خلقت مستقل او سازگارتر است هر چند كاملاً صريح نيست اما ظاهر آيات در خصوص خلقت حضرت آدم بيشتر روي خلقت مستقل او دور مي زند و در مورد ساير جانداران قرآن سكوت دارد، و مستقيماً درصدد بيان مسأله تكامل موجودات و يا نبوت انواع (خلقت جداگانة انواع جانداران) نيست. (12)
منابع و مآخذ:
1ـ هود، 9
2ـ فصلت، 11
3ـ نوح، 16
4ـ مؤمنون، 18
5ـ انبياء، 30
6ـ انعام، 99
7ـ نور، 41
8ـ قرآن و طبيعت ـ گذشته و آيندة جهان ـ بيآزار شيرازي، ص39و42
9ـ تكامل در قرآن، مشكيني اردبيلي، ص17
10ـ اعراف، 11
11ـ تكامل در قرآن، مشكيني اردبيلي، ص25
12ـ تفسير نمونه، ج11، ص89
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.